آبزیستان Abzistan

وبلاگ شیلات،آبزی پروری و علوم زیستی

مقتضیات رونق بازار داخلی میگو ( تجربه برزیل)
ساعت ٦:٢٧ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٤/۳/۱۳   کلمات کلیدی: بازار میگو پرورشی

Image result for shrimp domestic market

با سلام

صنعت میگوی پرورشی ایران ، کار خود در مقیاس تجاری را در برهه ای آغاز نمود که دولت سازندگی با جدّیت تمام ، سیاست اقتصاد بدون نفت را با تقویت گزینه های اقتصادی دارای پتانسیل ارزآوری بالا دنبال می نمود.از این رو شاید اولویت نخست دست اندرکاران این صنعت را صادرات میگو پرورشی به بازارهای جهانی تشکیل می داد.اما پدیده تورم و سایر پیچیدگی های اقتصادی از این دست سبب گردید تا هزینه تولید میگو پرورشی به طور مداوم نسبت به قیمت فروش در آنسوی مرزها افزایش یافته و به تدریج شمّ اقتصادی سرمایه گذاران در این کسب و کار متوجه گزینه دیگر یعنی بازار داخل شد .با این حال ورود به بازارهای محلی و داخلی ، خود ، واجد شرایط و ضوابطی است که حصول آن ها بدون شک نیاز به فراهم آمدن  بستر و زیر ساخت های مربوطه می باشد . در این زمینه بهتر است به رهنمودهای  اهل فن و اساتید اقتصاد رجوع گردد اما در مقام مقایسه می توان به برخی تجارب سایر کشورهای جهان استناد نمود تا مشخص شود اصولا مکانیسم حضور در بازارهای داخلی مستلزم چه ویژگی ها و کدام تمهیدات است .

مجله Global Aquaculture Advocate در شماره April/May  ، تحلیل جالبی از رویکرد کشور برزیل به بازار داخلی خود ارائه نموده که حاوی نکات کلیدی بسیار پراهمیتی است .

این مطلب اختصاص دارد به برجسته سازی این نکات که درک و بکارگیری آنها را بر همه دست اندرکاران صنعت لازم می دانم . البته تجزیه و تحلیل موارد ذکر شده را بر عهده بازدید کنندگان گذارده ام چرا که باور دارم هر یک از نکات ، ابتدا می بایست با شرایط بومی کشور تطبیق داده شده و سپس مورد قضاوت و ارزیابی قرار گیرد .

مقاله زیر ترجمه تحلیلی است که در بالا به آن اشاره گردید و امیدوارم مورد توجه بازدیدکنندگان و علاقمندان واقع گردد.

لینک دانلود